IJsland

IJsland (27 december 2012 – 4 januari 2013)

Nadat we een paar jaar geleden op zoek zijn gegaan naar het Noorderlicht in Lapland vonden we het dit jaar tijd om te kijken of we weer geluk hadden om het Noorderlicht te kunnen zien. Het zou een goed jaar moeten zijn ervoor en om toch ook een andere omgeving te bekijken hebben we besloten om richting IJsland te gaan. Dit land staat bekend om zijn natuurschoon. We gaan echter in de winter, dat betekent dat we niet overal kunnen komen en we ons eigenlijk een beetje houden aan het standaard “rondje”(ofja niet eens een rondje) langs de grootste attracties.

Donderdag 27 december
Onze vliegreis is voorspoedig verlopen.  Na aankomst en het ophalen van de koffer stond een jongen op ons te  wachten toen we naar buiten liepen. Hij nam ons mee naar het autoverhuurbedrijf waar we het huurcontract moesten ondertekenen en we de auto meekregen. We hebben een (inmiddels niet meer zo) witte Honda CRV (automaat). Toen we landden was het half vier en ging de zon net onder. Het was nog wel iets langer licht, dus we konden nog iets zien op de rit naar Reykjavik. Dat duurde ongeveer 3 kwartier. Toen ingecheckt bij ons hotel (Baron), en richting winkelstraat gelopen om een restaurantje te zoeken. Uiteindelijk gevonden voor een redelijke prijs (prijzen zijn erg hoog hier!) en toen weer terug naar hotel en op tijd naar bed gegaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vrijdag 28 december 2012

We zijn  vroeg opgestaan en gaan ontbijten en rond 9 uur bij het hotel vertrokken. Noordwaarts richting Borgarnes, het eerste stuk nog in het donker over de ringweg 1 (die ligt rond heel IJsland). Daarna van de ringweg af richting Sneafellness. Tussen half 11 en 11 begon het licht te worden. Onze eerste stop was bij de krater Eldborg.

IMG_4309 (Kopie)

Daarna nog een stuk doorgereden over de zuidkust van het schiereiland. Het was de bedoeling om het hele eiland rond te rijden maar toen we bij Arnarstapi waren de wegen heel erg besneeuwd. We besloten om daar even te stoppen om wat te eten. We vonden een restaurantje waar we groentesoep hebben gegeten en gevraagd hebben of het verstandig was om door te rijden. Volgens de bewoners was het nog wel te doen, maar toen we buiten kwamen was het zo erg aan het sneeuwen dat je bijna niks meer zag van de omgeving (zo grijs was het), dus toen hebben we toch maar besloten om dezelfde weg terug te rijden.

IMG_4322 (Kopie) IMG_4358 (Kopie) IMG_4349 (Kopie)

Onderweg begon het nog harder te regenen/sneeuwen. Tot we weer bijna bij Eldborg waren, toen begon het op te klaren. Maar goed ook wat we hadden nog een stop daar bij de langste rij basaltzuilen van IJsland, de Gerðuberg. Dat was wel een mooie omgeving.

IMG_4382 (Kopie) IMG_4377 (Kopie)

Daarna zijn we weer teruggereden naar Borgarnes om vervolgens op zoek te gaan naar ons hotel. Dat ligt ergens in de middle of nowhere langs een rivier. Het was nog net licht toen we eraan kwamen dus besloten om eerst nog even een stukje verder te rijden naar een paar watervallen die de Hraunfosser en Barnerfosser heten.  De Hraunfosser zijn echt mooi, die komen opeens uit de grond vanuit een ondergrondse rivier. De Barnerfosser heeft wel een mooi verhaal (Barner is kinder). Het verhaal gaat dat er twee kinderen van een nabijgelegen boerderij daar zijn verdronken en toen heeft de moeder een (natuurlijke) brug die daar lag vernield zodat het niet meer kon gebeuren. Ook al was het al best donker, de foto’s zijn nog redelijk gelukt (door de lange sluitertijd lijkt het zelfs nog licht).

IMG_4414 (Kopie) IMG_4422 (Kopie)

Daarna zijn we naar ons hotel gegaan, waar blijkbaar vandaag alleen maar Nederlanders zitten (nog 6 anderen). We hebben gegeten een menu wat zij hadden (je kon alleen kiezen vlees of vis). Het was weer groentesoep, toen rendier en crème caramel. Was wel lekker. De man van het hotel zei dat het slecht weer kon worden vannacht. Dat ze in het westen al alle wegen hadden afgesloten (dus waarschijnlijk ook waar wij ’s middags waren). Dus ook weer geen  Noorderlicht te zien..

Zaterdag 29 december

We vertrokken richting het zuiden, naar de Golden Circle. De man van het hotel heeft ons nog wat tips gegeven hoe we moesten rijden want het weer in het westen was blijkbaar stormachtig. Dus we hebben een paar andere wegen gereden dan eerst gepland. Daar lag ook flink wat sneeuw maar uiteindelijk was het wel te doen.

IMG_4466 (Kopie) IMG_4464 (Kopie)

Tegen de middag kwamen we bij Thingveillir National Park, waar we doorheen zijn gereden (want daar gaan we woensdag duiken).

IMG_4506 (Kopie)

De weg werd drukker (de Golden Circle is het gebied voor de toeristen) maar het begon ook weer te sneeuwen. Onze eerste stop was Gulfoss, de bekendste waterval van IJsland. Hier waaide het enorm hard, maar het was wel mooi om te zien. Normaal is er ook een regenboog boven de waterval, maar die was vandaag helaas niet te zien.

IMG_4520 (Kopie) IMG_4526 (Kopie)

Toen door naar Geysir, waar we een uitbarsting van Strokkur hebben bekeken. Best indrukwekkend om van dichtbij te zien. Overal in het veld kwam stoom uit de grond en het stonk er ook enorm naar zwavel (rotte eieren).

IMG_4546 (Kopie) IMG_4538 (Kopie)

Toen zijn we nog doorgereden naar een oude explosiekrater die Kerið heet. Ook indrukwekkend om te zien. Nu zijn we in ons hotel in Selfoss, hier  heeft het ook gesneeuwd. Morgen vertrekken we richting het oosten, vandaag waarschijnlijk weer geen Noorderlicht te zien.. Helaas.. Waarschijnlijk zit het er niet in deze vakantie..

IMG_4553 (Kopie)

Zondag 30 december
Vandaag rijden we westwaart met een omweg via Þjórsárdalur. Hier zijn we gestopt bij het Gaukshofdi uitzichtspunt voor de zonsopkomst (met in de verte de vulkaan Hekla).

IMG_4579 (Kopie) IMG_4574 (Kopie)

Daarna zijn we gestopt bij de Hjalpwaterval (2 watervallen) en ook kwam daar net de zon op, wat heel mooie uitzichten gaf.

IMG_4586 (Kopie)

Het was ook de eerste dag dat we een zonnetje hadden (weliswaar achter de wolken). Daarna zijn we weer naar de ringweg gereden (we wilden nog meer stops inlassen op dat stuk maar die wegen mochten we niet in). De eerste stop daarna was de Seljalandfoss, waar heel veel sneeuw lag en net een ijsbaan was. Toch was het daar ook een mooi winterlandschap.

IMG_4605 (Kopie) IMG_4610 (Kopie) IMG_4614 (Kopie)

Toen nog naar de Skogafoss (62 meter hoog), die we ook van boven hebben bekeken. Daarna door naar ons hotel voor 2 nachten. Een boerderijhotel dat Geirland heet in een erg mooie omgeving (helaas konden we daar niet veel van zien want het was al donker toen we er aankwamen)…

IMG_4642 (Kopie) IMG_4661 (Kopie) IMG_4653 (Kopie)

Maandag 31 december
Gisteravond zijn we laat opgebleven omdat het een heldere avond was met kans op noorderlicht, maar helaas heeft ie het zuiden niet bereikt.. Voor de komende dagen wordt ook niet veel goeds voorspeld dus waarschijnlijk gaan we het deze vakantie niet zien.. Vanmorgen hebben we na het ontbijt nog even gepraat met het (Duitse) meisje dat hier werkte, die ons wat tips gaf waar we naartoe konden gaan vandaag. Het begint steeds vroeger licht te worden en toen we wegreden om 10 uur konden we al wat zien (dat was toen we hier aankwamen nog niet). We zijn richting de grootste gletsjer van Europa gereden: de Vatnajökull. Daar zijn we naar 1 van de gletsjertongen (Svinafellsjökul) toegereden om de gletsjer van dichtbij te bekijken. We waren helemaal alleen daar, heel indrukwekkend om te zien (je hoorde het ijs kraken). De zon kwam net op, wat ook mooie luchten gaf en mooi kleurde bij het blauw van het gletsjerijs.

IMG_4709 (Kopie) IMG_4698 (Kopie) IMG_4712 (Kopie) IMG_4692 (Kopie)

Daarna doorgegaan naar het ijsbergenmeer Jökulsárlón. Ook werkelijk prachtig, hier dreven zeer grote ijsbergen in het meer en op het strandje lagen honderden ijsklompen. Echt heel mooi, en weer waren we bijna alleen..

IMG_4728 (Kopie) IMG_4739 (Kopie) IMG_4731 (Kopie) IMG_4736 (Kopie) IMG_4765 (Kopie) IMG_4762 (Kopie) IMG_4752 (Kopie) IMG_4774 (Kopie)

Daarna zijn we teruggereden en nog gestopt bij Dverghammer, basaltzuilen en dichtbij was ook een mooie waterval. Toen we daar waren ging de zon net onder waardoor de foto’s een rode kleur hebben van de zon (Antoine was blij dat hij zijn zonnebril deze vakantie  toch kon gebruiken).

IMG_4821 (Kopie) IMG_4817 (Kopie) IMG_4812 (Kopie)

Op de terugweg moesten we ook over een zandvlakte waar een zandstorm was (er is blijkbaar vorig jaar nog een vulkaaneruptie geweest waar nog heel veel as van ligt, we hebben daar een indrukwekkend fotoboek van gezien bij ons hotel). Daarna nog een korte wandeling gedaan bij ons hotel richting een mooie waterval en naar Kirkjobuli (kerkvloer), dit zijn ook basaltblokken maar het lijkt niet of die er door de mens zijn neergelegd. Dadelijk gaan we eerst even eten en dan misschien even naar het dorpje want daar gaan ze om 9 uur iets doen. Alleen waait het enorm hard hier dus ik weet niet of er veel vuurwerk gaat komen. In ieder geval een goede jaarwisseling!

IMG_4791 (Kopie) IMG_4825 (Kopie) IMG_4790 (Kopie) IMG_4833 (Kopie) IMG_4830 (Kopie) IMG_4837 (Kopie) IMG_4841 (Kopie)

Dinsdag 1 januari
We vertrekken weer westwaarts richting Reykjavik. Onderweg zijn we gestopt bij het zwarte strand van Vik met uitzicht op Reynisdrangar en Dyrhólaey (berg met gat erin, volgens de legende groot genoeg om met een schip erdoor te varen). Reynisdrangar zouden de resten van een driemaster zijn die door twee trollen aan land werd getrokken. De trollen met het schip veranderden echter bij zonsopgang in steen. Ook was er een mooi kerkje te zien (Reynivellir) uit 1859.

IMG_4864 (Kopie) IMG_4865 (Kopie) IMG_4876 - kopie (Kopie) IMG_4897 - kopie (Kopie) IMG_4893 (Kopie) IMG_4888 - kopie (Kopie) IMG_4882 (Kopie)

Vervolgens zijn we via een weg met veel sneeuw (was ook weer een omweg) nog naar de Gluggafoss gegaan. Dit was weer een prachtige waterval. Halfbevroren (en het was ook erg glad om ernaar toe te lopen). Verder helemaal niemand daar, dus we in alle rust van de prachtige omgeving kunnen genieten.

IMG_4925 (Kopie) IMG_4916 (Kopie) IMG_4904 (Kopie)

Woensdag 2 januari
Vandaag staat een duik/snorkeltocht tussen de twee continentale platen van Eurazië en Noord-Amerika op het programma. Dit hebben we gedaan met dive.is (foto’s zijn ook gemaakt door hun medewerkers) in Þingvellir nationaal park. Dit is één van de beste duiklocaties ter wereld omdat het heel helder water is en daardoor goede zichtbaarheid (hoewel er geen vissen of iets dergelijks leven is het toch heel mooi om te zien). Ik ben gaan snorkelen en Antoine is gaan duiken. Het duiken was twee keer een half uur en het snorkelen ongeveer een half uur. Beide was in droogpak aangezien het water rond het vriespunt is.

IMG_4951 (Kopie) Diving Silfra 2-1-13 (Kopie) Diving Silfra 2-1-13 (6) (Kopie) Diving Silfra 2-1-13 (5) (Kopie)

Donderdag 3 januari
De laatste dag in IJsland. We hebben Reykjavik verkend, we hebben onder andere het Höfði huis gezien. Hier hebben Ronald Reagan n Michael Gorbatsjov in 1986 het einde van de Koude Oorlog besproken. Verder hebben we kunstwerk Sólfar gezien (vikingsschip), de concerthal Harpa en de mooie Hallgrímskirkja (mooi de natuur van IJSland in de architectuur verwerkt, de basaltzuilen).

IMG_4959 (Kopie) IMG_4960 (Kopie) IMG_4966 (Kopie) IMG_4989 (Kopie) IMG_4999 (Kopie) IMG_5004 (Kopie) IMG_4978 (Kopie)

Daarna hebben we nog rondgereden op het schiereiland Reykjanes, waar we het geothermische gebied Gunnuhver (genaamd naar de heks Gunna) hebben bezocht. Verder ook het meest zuidwestelijke puntje van het schiereiland uitkijkend op de wilde Atlantische oceaan en de symbolische brug tussen de twee continenten die die mid-Atlantische breuk overspant.

IMG_5027 (Kopie) IMG_5036 (Kopie) IMG_5016 (Kopie)

Morgen hebben we om 20 voor 8 ’s morgens het vliegtuig, dus het is tijd om afscheid te nemen van dit mooie land.