Portugal

23 mei – 6 juni 2014

Vanwege de zoektocht naar een nieuwe baan zijn we dit jaar niet op een verre vakantie gegaan. Onze keus is gevallen op het voor ons onbekende Portugal. We vliegen op Lissabon vanaf Eindhoven en na 2 weken rondrijden vliegen we vervolgens weer terug. We hebben besloten om na het landen gelijk door te rijden naar een hotel buiten de stad en Lissabon pas te verkennen aan het einde van de vakantie. Dit komt mede omdat het weekend dat wij landen de Champions League finale wordt gespeeld in Lissabon en daardoor zijn al veel hotels in de hoofdstad uitverkocht. Onze globale route staat in onderstaande kaart weergegeven.

Vrijdag 23 mei
Het vliegtuig van Transavia brengt ons van Eindhoven in 2 uurtjes naar de hoofdstad van Portugal, waar we rond half zes landen. Tijdens het landen kunnen we onze eerste blik werpen op Lissabon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is druk op het vliegveld. Portugal lijkt op het moment meer Spanje, maar wat wil je wanneer twee clubs uit Madrid morgen tegen elkaar moeten strijden in de Champions League. Het is maar goed dat we de stad ontvluchten! We pikken de huurauto op en rijden een half uurtje uit de stad naar ons eerste hotel: Quinta Verde Sintra. Een werkelijk waar prachtig hotel met een supervriendelijke gastvrouw. We waren eigenlijk te laat voor het eten, maar speciaal voor ons warmt ze nog iets op. Na het eten maken we nog even een wandelingetje door de tuinen van dit mooie huis. In de verte zien we op de berg al onze bestemming van morgen liggen: Sintra met verschillende kastelen.

IMG_7202 (Kopie)IMG_7204 (Kopie)IMG_7208 (Kopie)

Zaterdag 24 mei
Na een heerlijk ontbijt gaan we naar het nabijgelegen Sintra. Dit is een erg populaire dagtrip vanuit Lissabon en aangezien het zaterdag is vertrekken we dus maar vroeg om toch een beetje de toeristenhordes voor te zijn. We parkeren de auto bij het bovenste paleis en dat gaan we dan ook als eerste bezoeken: Palácio da Pena. Een beetje apart kasteel met allerlei stijlen en kleuren en vanwaar er ook een prachtig uitzicht is over de wijde omgeving.

IMG_7212 (Kopie) IMG_7217 (Kopie) IMG_7226 (Kopie) IMG_7238 (Kopie) IMG_7239 (Kopie)

Een stukje lager ligt het Castelo dos Mouros (Moors Kasteel) Van dit kasteel is niet veel meer over, maar er is wel nog een lange kasteelmuur, die ons een beetje doet denken aan de Chinese muur. Ook hier weer een prachtig uitzicht op de omgeving.

IMG_7245 (Kopie) IMG_7249 (Kopie) IMG_7251 (Kopie) IMG_7254 (Kopie)

Dan rijden we naar beneden om daar nog het Palácio Nacional de Sintra  te bezoeken. Hier gaat het vooral om het interieur van het kasteel waar heel veel verhalen achter verborgen zitten. Zo is er een kamer met een plafond van eksters dat de roddelende hofdames moet voorstellen omdat de koning ooit door zijn vrouw betrapt werd toen hij een hofdame een kusje gaf. En zo zijn er nog een paar mooie zalen, de meeste versierd met mooie Azejulos.

IMG_7275 (Kopie) IMG_7279 (Kopie) IMG_7289 (Kopie) IMG_7300 (Kopie)

Na het bezoek aan Sintra gaan we naar de westkust, maar eerst maken we nog een korte stop bij het verlaten Convento dos Capuchos. En verlaten is het zeker, aangezien de meeste mensen met de bus vanuit Lissabon naar Sintra komen is het daar heel druk, maar bij die oude klooster is het heel rustig. Het voelt een beetje aan als een spookdorpje want we zijn lange tijd de enige twee mensen op het complex. Het is dus een oud kapucijnenklooster waar alles bekleed is met kurk, een kenmerk voor de sobere levensstijl van de monniken. De slaapvertrekken zijn erg klein en laag, je moet diep bukken om er binnen te komen, niet alleen omdat de monniken klein waren maar ook als eerbied voor god. In de verte zien en horen we de oceaan al.

IMG_7306 (Kopie) IMG_7309 (Kopie) IMG_7319 (Kopie) IMG_7325 (Kopie)

We rijden verder westwaarts en komen uit bij Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van het Europese vasteland. Nu hebben we het noordelijkste en westelijke puntje al gehad op naar de andere twee! Naast de vuurtoren en het monument valt er niet veel te zien hier.

IMG_7330 (Kopie) IMG_7335 (Kopie) IMG_7337 (Kopie)

We rijden een stukje langs de kust en stoppen nog bij Boca do Inferno. Op het juiste moment van de dag hoor je het water harde geluiden maken wanneer het in de grot terecht komt. Helaas zijn wij niet op het juiste moment daar, hoewel de omgeving nog steeds erg mooi is.

IMG_7346 (Kopie) IMG_7343 (Kopie)

Zondag 25 mei
Vandaag vertrekken we noordwaarts. Eerst maken we nog een korte stop bij Peniche. Ook hier is de prachtige ruige Atlantische kust weer te zien.

IMG_7361 (Kopie)

Rond de middag arriveren we in het plaatsje Óbidos. Het bijzondere aan deze plaats is dat die nog geheel ommuurd is en dat je over deze stadsmuur kan lopen. Dat hebben we dan ook gedaan. We zijn de helft over de muur gelopen en vervolgens “over de grond” teruggekomen. Het is een mooi stadje met typisch Portugese huisjes en kleuren, we hebben ook lekker geluncht hier. Dit was wel onze eerste kennismaking met het feit dat wanneer je tijdens je eten iets krijgt waar vershoudfolie overzit en je dit openmaakt, dat je dan hoofdprijs betaalt. Later zijn we dit nog een paar keer tegengekomen maar toen hadden we onze les al geleerd.

IMG_7377 (Kopie) IMG_7385 (Kopie) IMG_7390 (Kopie) IMG_7401 (Kopie)

Vervolgens rijden we door naar de badplaats Nazaré. Het is nog erg vroeg in het seizoen dus het strand is nagenoeg leeg. In de zomer is het hier afgeladen vol.

IMG_7412 (Kopie) IMG_7414 (Kopie)

Onze laatste twee stops zijn vrij religieus. We bezoeken het bedevaartsoord Fatima en het prachtige klooster van Batalha.

IMG_7423 (Kopie) IMG_0033 (Kopie)

Maandag 26 mei
We gaan verder richting het noorden met vandaag als eindbestemming Porto. Maar voordat we daar zijn maken we onderweg nog een paar stops. Als eerste gaan we richting het beroemde klooster van Tomar. Maar voor we daar aankomen maken we eerst een stop bij het prachtige Aqueduto dos Pegões.

IMG_7444 (Kopie) IMG_7447 (Kopie)

Daarna gaan we door naar het klooster, mede beroemd vanwege zijn ronde kerk, maar ook omdat het een rol heeft gespeeld bij het terugveroveren van het land van de Moren. Het is dan ook niet alleen een klooster maar ook een kasteel.

IMG_7451 (Kopie) IMG_7454 (Kopie) IMG_7455 (Kopie) IMG_7462 (Kopie) IMG_7479 (Kopie)

Vervolgens maken we nog twee korte stops in Coimbra (de studentenstad van Portugal) en Aveiro (het zogenaamde Venetië van Portugal, maar dat vonden wij wel wat tegenvallen).

IMG_7487 (Kopie) IMG_7495 (Kopie) IMG_7497 (Kopie) IMG_7507 (Kopie) IMG_7508 (Kopie)

Daarna kwamen we aan bij ons hotel in Porto: Castelo de Santa Catarina. Gekozen omdat je hier als enige gratis kon parkeren en het relatief dichtbij het centrum ligt. Het was ook wel een bijzonder hotel want het was een oud kasteeltje helemaal betegeld met azejulos. De kamer was best klein (we sliepen in de oude dienstvertrekken), maar de sfeer was zeker goed!

IMG_0044 (Kopie) IMG_7510 (Kopie) IMG_7513 (Kopie)

Dinsdag 27 mei
Vandaag stond geheel in het teken van Porto. We hebben een hop on/hop off tour gedaan waarbij ook een boottocht over de Duoro en een port proeverij was inbegrepen. Vandaag was wel voor het eerst dat het weer een beetje tegenzat, later op de dag begon het zelfs best hard te regenen. Maar toch hebben we het grootste gedeelte van de dag mooi en droog weer gehad zodat we een goede indruk konden krijgen van deze stad.

IMG_7527 (Kopie) IMG_7557 (Kopie) IMG_7571 (Kopie) IMG_7586 (Kopie) IMG_7607 (Kopie) IMG_7616 (Kopie)

De port proeverij (en rondleiding) hebben wij gedaan bij Calem. Best interessant om eens te horen en we mochten na de rondleiding twee portvarianten proeven. Erg lekker! Op de Duoro lagen nog de boten waarmee vroeger de portvaten naar Porto werden vervoerd over de rivier. De druiven groeien namelijk niet in Porto maar in de Duorovallei, meer in het binnenland van Portugal (daar komen we later deze vakantie ook nog). Wanneer ze geoogst zijn worden ze naar Porto, ofja eigenlijk naar Vila nova da Gaia, gebracht waar het in de vaten kan rijpen.

IMG_7591 (Kopie) IMG_7597 (Kopie) IMG_7604 (Kopie)

Woensdag 28 mei
Vandaag gaan we nog noordelijker naar het national park, met natuurlijk ook weer eerst een paar tussenstops. De eerste stop is in Barcelos, de geboorteplek van het symbool van portugal: de haan. De legende gaat zo: Een pelgrim op doorreis naar Santiago de Compostela komt aan in het stadje Barcelos, in de Minho. Hier wordt hij valselijk beschuldigd van diefstal. Tegenover de rechter houdt de pelgrim vol dat hij onschuldig is. De rechter, die een gebraden haan aan het verorberen is, veroordeelt hem toch. Hierop voorspelt de pelgrim dat de haan op het bord van de rechter drie keer zal kraaien als bewijs van zijn onschuld. Op het moment dat men de pelgrim wil ophangen, kraait de haan inderdaad en wordt de man vrijgelaten. De haan staat symbool voor ‘onvoorstelbaar geluk’.

Overal in het stadje zijn dan ook hanen te vinden.

IMG_7627 (Kopie) IMG_7628 (Kopie)

Vervolgens rijden we door naar Viana do Castelo. Hier bezoeken we de kerk die boven op een heuvel ligt. De kerk lijkt een beetje op de Sacre Coeur in Parijs. Vanbinnen is de kerk ook erg mooi (kleurrijk in tegenstelling tot de vele lege witte kerken die we tot nu toe gezien hebben). Ook is er een mooi uitzicht vanaf de kerk, we hebben inmiddels geleerd dat voor de mooiste uitzichten je het beste kastelen en kerken kunt bezoeken.

IMG_0093 (Kopie) IMG_7638 (Kopie) IMG_7642 (Kopie) IMG_7652 (Kopie)

In de buurt ligt Ponte de Lima, één van de oudste stadjes van Portugal met een oude middeleeuwse brug.

IMG_7658 (Kopie) IMG_7664 (Kopie) IMG_7669 (Kopie)

Als laatste bezoeken we Bom Jesus do Monte. Ook dit is weer een beroemd heiligdom waarmee je door middel van het beklimmen van de heilige trap (3oo treden) je een echte pelgrim kan voelen. Blijkbaar zou je wanneer je echt toegewijd bent deze trap met de knieën moeten beklimmen. Dat hebben wij dus niet gedaan. Wij hadden eigenlijk bovenaan geparkeerd, maar zijn eerst naar beneden gelopen en vervolgens weer naar boven.

IMG_7676 (Kopie) IMG_7685 (Kopie) IMG_7687 (Kopie) IMG_7689 (Kopie)

Ons hotel ligt in het Parque Nacional da Peneda-Geres. Het hotel is weer erg mooi gelegen en wij zijn op het moment de enigste gasten. De regio is nog niet zo in trek bij toeristen en de Portugezen zelf hebben nog geen vakantie dus het is erg rustig op het moment. De eigenaar vertelt wel dat ze de regio behoorlijk aan het promoten zijn in de hoop dat in de toekomst meer toeristen de weg naar dit mooi stuk Portugal weten te vinden.

IMG_7790 (Kopie)

Donderdag 29 mei
Het mooie weer van gisteren heeft plaats gemaakt voor bewolking en miezerregen. Ach, het heeft ook wel wat. Vandaag bezoeken we het nationaal park Peneda-Gerês. We beginnen met een bezoek aan Montalegre, waar we even op het kasteel rondlopen en daarna het onlangs geopende EcoMuseum bezoeken met daarin exhibities over hoe het leven hier vroeger (en ook soms nu) eraan toe gaat. Ook krijgen we van de medewerkers tips over waar we naartoe kunnen gaan tijdens onze rondrit door het park.

IMG_7708 (Kopie) IMG_7714 (Kopie) IMG_7716 (Kopie)

Tijdens onze rondrit zien we een bordje dat op een Romeins brug wijst. We besluiten om de korte wandeling naar het bruggetje te lopen, maar eenmaal bij het bruggetje aangekomen valt het een beetje tegen. Misschien hebben we de echte brug gemist? De omgeving is in ieder geval wel mooi.

IMG_7717 (Kopie) IMG_7723 (Kopie)

We rijden verder om het albufeira do Alto Rabagao (het stuwmeer). Met de laaghangende bewolking/mist doet het wat spookachtig aan.

IMG_7733 (Kopie)

Dan komen we aan bij het oude dorpje Parades, waar een oude watermolen te zien is. Dit dorpje is nog in oude stijl: erg smalle straatjes en wanneer we uit de auto stappen zien we dat de straten volliggen met koeienpoep. Opeens horen we wat tikken en komt een oud vrouwtje uit één van de huizen gelopen met haar wandelstok en in oude kledingdracht (die we eerder op de dag in het museum hadden gezien).

IMG_7738 (Kopie) IMG_7741 (Kopie)

Door de lokale toeristenbond worden twee dingen als grote attracties aangeprezen dus die gaan we ook even bekijken. Het eerste is de ruïne van Mosteiro de Santa Maria das Júnias. Op weg ernaartoe moeten we wel even een schaapskudde voorbij laten gaan.

IMG_7770 (Kopie)

De tweede is de waterval van Pitões das Júnias met een pas aangelegd wandelpad (met trappen) ernaar toe. De waterval ligt mooi, maar is maar een kleine waterval. Het is de enige die we in Portugal zullen zien.

IMG_7784 (Kopie)

Vrijdag 30 mei
Het is weer tijd om naar het zuiden te gaan. Vandaag staat een redelijk lange rit op het programma met natuurlijk weer een paar tussenstops. Eerst komen we in de prachtige Duorovallei, dit is de plek waar de port vandaan komt. Overal zien we druivenvelden met bordjes van de portfabrikanten ertussen. Het is nog lang geen oogsttijd, maar we kunnen ons voorstellen dat het hier behoorlijk warm kan worden (dat moet ook wel, dan kunnen de druiven goed groeien). Het is een hele mooie vallei om te zien!

IMG_7804 (Kopie) IMG_7807 (Kopie) IMG_7808 (Kopie) IMG_7811 (Kopie) IMG_7825 (Kopie)

Onderweg stoppen we ook nog even bij Pinhão. Dit dorpje heeft een station met prachtige azejulos met daarop afbeeldingen van de oogst van de druiven.

IMG_7818 (Kopie) IMG_7821 (Kopie)

Op het heetst van de dag komen we aan in Lamego. Hier licht een soortgelijke kerk als Bom Jesus. We denken dus wel dat we die trap wel even omhoog kunnen lopen. Echter is deze trap toch wat hoger dan de vorige en om 12 uur ’s middags is het niet heel handig om de trap te beklimmen. Maar we hebben het gehaald tot het sanctuary of Nossa Senhora dos Remédios.

IMG_7829 (Kopie)  IMG_7834 (Kopie)  IMG_7840 (Kopie) IMG_7845 (Kopie)

Vervolgens gaan we naar het hoogste punt van Portugal. We beklimmen de Torre in de Serra da Estrela (1993 meter). Onze huurauto is hier niet echt op gemaakt, maar uiteindelijk komen we toch tot dit punt waar het vaak slecht weer is. Wij hebben geluk, het is prachtig weer en we kunnen in de verte kijken. Wel ligt er op sommige plekken nog wat sneeuw.

IMG_7874 (Kopie) IMG_7887 (Kopie) IMG_7898 (Kopie) IMG_7902 (Kopie) IMG_7914 (Kopie)

Onze overnachtingsplek is Guarda, een oude vestingsstad. Ons hotel is dan ook om de stadsmuur heengebouwd. We lopen ’s avonds nog even door de stad om onder andere de kathedraal te bekijken.

IMG_7920 (Kopie) IMG_7927 (Kopie) IMG_7947 (Kopie)

Zaterdag 31 mei
Ook vandaag gaan we weer verder naar het zuiden. Het weer wordt steeds warmer! Onderweg stoppen we even bij “Jardim do Paco Episcopal” in Castelo Branco. Dit is de tuin van het bisschoppelijk paleis. Een mooie plek om even de benen te strekken.

IMG_7953 (Kopie) IMG_7955 (Kopie) IMG_7980 (Kopie) IMG_7987 (Kopie)

Vervolgens maken we een stop in het kleine dorpje Evoramonte. En klein is het zeker, we komen door de stadspoort binnen, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat de toeristen in het dorp parkeren, veel plek is er niet. Gelukkig zijn er op het moment geen andere toeristen dus we vinden nog een plekje. Evoramonte ligt op een berg en heeft een mooi kasteel met prachtig uitzicht op de omgeving. We zitten inmiddels in de provincie Alentejo, hier kan het behoorlijk warm worden. Het landschap is daarom ook veel meer verdord dan op de eerdere plekken waar we zijn geweest.

IMG_7992 (Kopie) IMG_7993 (Kopie) IMG_8004 (Kopie) IMG_8011 (Kopie)

Daarna gaan we door naar het beroemde Evora. Wat een drukke stad! We lopen heel eventjes rond en bezoeken de kathedraal (met zijn twee verschillende torens) en de Diana tempel.

IMG_8014 (Kopie) IMG_8022 (Kopie) IMG_8031 (Kopie)

Onze overnachtingsplek is in Portel. Een geweldige kamer bij Monte da Boavista, eigendom van een Nederlander die volop verteld over zijn toekomstplannen. Er zijn ook twee lieve honden (Julius en Bea) die ons gezelschap hielden!

IMG_8039 (Kopie) IMG_8045 (Kopie) IMG_8049 (Kopie) IMG_8055 (Kopie)

Zondag 1 juni
Na een heerlijk ontbijt (vers brood werd afgeleverd aan onze deur) vertrekken we voor ons laatste stuk naar het zuiden. We bezoeken eerst het nabijgelegen Mértola. Ze zijn bezig het kasteel van deze plek op te knappen.

IMG_8061 (Kopie) IMG_8069 (Kopie) IMG_8071 (Kopie) IMG_8075 (Kopie) IMG_8077 (Kopie)

We komen aan in de provincie Algarve. Dit is het stuk Portugal waar de meeste mensen op vakantie gaan. We rijden een stuk langs de kustweg van het zuiden en komen aan in Faro. Hier doen we een excursie, een boottocht door de Ria Formosa. Helaas, hebben we een slecht tijdstip van de dag uitgekozen, het water staat hoog waardoor er niet veel vogels aanwezig zijn. We zien een paar reigers en lepelaars maar daar blijft het ook bij.

IMG_8084 (Kopie)  IMG_8100 (Kopie) IMG_8113 (Kopie) IMG_8115 (Kopie)

In de stad zelf zien we wel veel vogels. Overal zijn ooievaarsnesten! Deze vogels zagen we ook al rondvliegen in de Alentejo. Erg indrukwekkend!

IMG_8129 (Kopie) IMG_8134 (Kopie)

Maandag 2 juni
Vandaag verkennen we de omgeving van onze overnachtingsplek. Eerst bezoeken we het meest zuidwestelijke punt van het land: Cabo de São Vicente. Hier zou de beroemde Hendrik de zeevaarder veel tijd hebben doorgebracht.

IMG_8143 (Kopie) IMG_8148 (Kopie) IMG_8151 (Kopie)

Ook bezoeken we het hoogste punt van de Algarve: Fóia. Vanaf hier kon men vroeger de kust zien en zo vijanden aan zien komen.

IMG_8152 (Kopie) IMG_8157 (Kopie)

Volgende stop was het beroemde Ponta da Piedade in Lagos. Hier was het dan ook erg druk met allemaal bootjes die door de beroemde rotsformaties heen vaarden.

IMG_8174 (Kopie)

Als laatste maakten we een stop bij het fort van Sagres. Ook weer zo’n plek waar Hendrik de zeevaarder veel tijd doorbracht.

IMG_8176 (Kopie) IMG_8177 (Kopie) IMG_8185 (Kopie) IMG_8186 (Kopie)

Daarna is het tijd om te relaxen bij het hotel!

IMG_8200 (Kopie) IMG_8204 (Kopie)

Dinsdag 3 juni
We gaan weer terug richting Lissabon. Eerst maken we een stop bij het standbeeld van Cristo Rei (gebaseerd op dat van Rio) en de brug die sprekend op die van San Francisco lijkt!
IMG_8211 (Kopie) IMG_8212 (Kopie) IMG_8216 (Kopie) IMG_8218 (Kopie) IMG_8223 (Kopie)

Vervolgens rijden we naar ons hotel waar we onze spullen al in de kamer leggen en vervolgens brengen we de auto terug naar het vliegveld. Daarna pakken we de bus weer terug naar het hotel.

Woensdag 4 juni
Tijd om Lissabon te verkennen! Dat doen we met een tour van Rafael van Chill-out Tours. Dit is een gratis tour, je mag geven hoeveel je wilt. De tour duurde dik 3 uur en Rafael was een geweldige gids! Hij heeft ons vanalles verteld over de geschiedenis van Lissabon en toonde ons plekken waar we normaal niet zouden komen (zoals een ouderwetse kapperszaak). Lissabon heeft een geschiedenis getekend door natuurgeweld: een aardbeving in 1775 verwoeste een groot gedeelte van de stad. Veel mensen vluchten in paniek naar het grote plein, maar gingen vervolgens alsnog dood door de vloedgolf die de aardbeving veroorzaakte. Nu zie je in Lissabon veel boogconstructies die de schokken van een eventuele volgende aardbeving beter kunnen opvangen. Rafael neemt ons ook mee door de verschillende wijken van Lissabon, waaronder de volkswijk Alfama. De tour eindigt bij het kasteel, waar we een mooi uitzicht hebben over de stad. Na de tour hebben we zelf nog een rondgelopen door de stad.

IMG_8238 (Kopie) IMG_8239 (Kopie) IMG_8244 (Kopie) IMG_8252 (Kopie) IMG_8257 (Kopie) IMG_8262 (Kopie) IMG_8264 (Kopie) IMG_8265 (Kopie) IMG_8272 (Kopie) IMG_8290 (Kopie) IMG_8296 (Kopie) IMG_8302 (Kopie) IMG_8311 (Kopie) IMG_8319 (Kopie) IMG_8331 (Kopie) IMG_8338 (Kopie) IMG_8342 (Kopie) IMG_8346 (Kopie) IMG_8349 (Kopie) IMG_8357 (Kopie) IMG_8362 (Kopie) IMG_8366 (Kopie)

Donderdag 5 juni
Onze laatste volle dag in de stad besteden we aan het bezoeken van een andere gedeelte van de stad. We gaan naar het Mosteiro dos Jerónimos, waar onder andere de graven zijn van de dichter  Luís de Camões en ontdekkingsreiziger Vasco da Gama. Het klooster is waarschijnlijk ook gebouwd als dank voor de geslaagde Indiëreis van Vasco da Gama. Hij had een kortere route ontdekt, waardoor de Portugese koning erg rijk is geworden.

IMG_8375 (Kopie) IMG_8378 (Kopie) IMG_8381 (Kopie) IMG_8397 (Kopie) IMG_8407 (Kopie) IMG_8431 (Kopie)

Dichtbij het klooster ligt de Torre de Belém (de Eiffeltoren van Lissabon), een oude verdedigingstoren.

IMG_8441 (Kopie) IMG_8445 (Kopie) IMG_8448 (Kopie) IMG_8453 (Kopie)

Een stukje verder ligt de Padrão dos Descrobrimentos, een monument ter ere van de Portugese ontdekkingsreizigers.

IMG_8455 (Kopie) IMG_8457 (Kopie) IMG_8460 (Kopie) IMG_8464 (Kopie) IMG_8466 (Kopie) IMG_8471 (Kopie)

Vrijdag 6 juni
Onze laatste dag in Lissabon. Bezoeken het Parque Eduardo VII dat vlakbij ons hotel ligt. Het mooie weer van de afgelopen dagen heeft plaatsgemaakt voor bewolkt en dreigend weer, daarom gaan we naar het Estufa Fria (de binnentuin in het park).

IMG_8505 (Kopie) IMG_8527 (Kopie) IMG_8539 (Kopie)

Ook lopen we nog even naar het plein van de Markies van Pombal, grotendeels verantwoordelijk voor de heropbouw van Lissabon na de aardbeving.

IMG_8493 (Kopie) IMG_8552 (Kopie) IMG_8554 (Kopie) IMG_8556 (Kopie)

Dan is het tijd om afscheid te nemen van dit verrassende land! We verlaten Portugal met regen en vliegen richting het warme Nederland.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nabeschouwing
We wisten van tevoren niet echt wat we van het land moesten verwachten. Maar wat een geweldig land is Portugal zeg! Heel aardige mensen, een rijke historie, goed eten: wat wil je nog meer?