Griekenland

Griekenland: 11 – 18 oktober 2014

Om toch nog even te relaxen voordat alle stress van mijn promotie begon, besloten we om nog even een weekje ertussen uit te gaan. We waren nog nooit in Griekenland geweest maar alle verhalen van de oudheid interesseerde ons best wel. Daarom besloten we om sinds lange tijd weer een groepsreis te gaan maken en wel bij de organisatie waarmee we ook onze allereerste groepsreis hebben gemaakt: SRC cultuurvakanties. Waarom? Nou in Italië hebben ze ons ook alle mooie plekjes laten zien en ook in Griekenland wilde we graag meer weten over de cultuur. We besloten de 8-daagse reis Antiek Griekenland te doen. De route hiervan staat hieronder weergegeven.

GRER02-346

Zaterdag 11 oktober
We zijn gisteren al richting Amsterdam gegaan want de vlucht richting Athene vertrok erg vroeg vanaf Schiphol. Daardoor konden we wel genieten van een mooie zonsopkomst vanuit het vliegtuig.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eenmaal aangekomen in Athene maakte we kennis met de groep en met reisleidster Petra. Vanuit het vliegveld reden we naar ons hotel in het centrum van Athene waar we na het middaguur aankwamen. Vandaag stonden nog geen gezamenlijke activiteiten op het programma dus iedereen kon op zijn eigen manier acclimatiseren in de Griekse hoofdstad. Wij besloten om me de metro richting de voet van de Akropolis te gaan en daar wat rond te lopen. Ook in de metrostations zag je al gelijk dat het om een oude stad gaat, er stonden replica’s van standbeelden van de Akropolis.

IMG_8851 (Kopie) IMG_8856 (Kopie)

Na een beetje rondgelopen te hebben besloten om de poort van tempel van de Olympische Zeus te bezoeken. Hier hebben we even over het terrein gelopen. Dit was ooit de grootste tempel gewijd aan Zeus, maar heel veel zuilen zijn omgevallen en er staat nog maar een klein gedeelte overeind.

IMG_8869 (Kopie) IMG_8874 (Kopie)

Daarna zijn we via het stadion Panathinaiko gelopen (het Olympische stadion van de eerste moderne Olympische spelen) en via de nationale Tuin naar het Syntagma plein gelopen.

IMG_8884 (Kopie) IMG_8886 (Kopie)

Bij het parlementsgebouw hebben we gewacht op het wisselen van de wacht. De wachters heten Evzones en ze dragen een traditioneel uniform. Dit is een verwijzing naar de traditionele herderskledij van de kleften, de vrijheidsstrijders in de Griekse onafhankelijkheidsoorlog. Na de wisseling hebben we nog een klein stukje door de wijk Plaka gelopen voordat we de metro terug richting het hotel hebben genomen.

IMG_8898 (Kopie) IMG_8905 (Kopie)

Zondag 12 oktober
Vroeg opstaan want we gaan richting de Akropolis met de groep. We gaan extra vroeg om alle grote groepen van deze grote toeristenattractie een beetje te vermijden. We krijgen een koptelefoon mee zodat we alle uitleg over deze tafelberg (dat is wat een Akropolis is) kunnen horen. We beginnen met wat uitleg over het Herodes Atticus Theather, een muziektheater aan de voet van Akropolis. Op de achtergrond zien we de Philopapou heuvel met het Philopappos monument. Ook hebben we een mooi uitzicht over stad Athene vanaf de Akropolis.

IMG_8908 (Kopie) IMG_8920 (Kopie)

We betreden via de propyleeën (toegangspoort) het plateau van de Akropolis en zien daar het Erechteíon met de karatidentribune (zuilen in de vorm van vrouwenfiguren) en natuurlijk het Parthenon. Dit was de tempel voor Athena, de beschermvrouw van de stad Athene. Ook zien we nog het Dionysustheater (en onderaan in de verte staat de tempel van de Olympische Zeus).

IMG_8925 (Kopie) IMG_8930 (Kopie) IMG_8951 (Kopie) IMG_8941 (Kopie) IMG_8973 (Kopie) IMG_8977 (Kopie)

Na het verlaten van de Akropolis gaan we richting het Syntagmaplein voor de wisseling van de wacht. Op zondag om 11:00 is de wisseling van de wacht uitgebreider, maar vandaag is het nog eens extra speciaal omdat Athene 70 jaar geleden op 12 oktober werd bevrijdt. Het is dan ook erg druk en moeilijk om een fatsoenlijke foto te maken.

IMG_8991 (Kopie)

Vervolgens bezoeken we het Akropolis museum. Een erg mooi gebouw waar je niet overal foto’s mocht maken. Hierin staan onder andere de echte karatiden en op ware grootte de metopen, een groot gedeelte hiervan is te vinden in het British museum, iets waarmee de Grieken helemaal niet blij zijn dat de Engelsen deze ooit “gestolen” hebben.

IMG_9016 (Kopie) IMG_9022 (Kopie)

Na het bezoek aan het museum vertrekken we richting ons volgend hotel in Tolo. Onderweg komen we langs het kanaal van Korinthe en worden we getrakteerd op een mooie zonsondergang.

IMG_9027 (Kopie) IMG_0619 (Kopie)

Maandag 13 oktober
Vandaag worden we ook weer getrakteerd op een geweldig mooie zonsopkomst. Wat een rust hier na het hectische Athene.

IMG_9049 (Kopie)

Na het ontbijt vertrekken we richting Nauplion voor een kleine ochtendwandeling. Een mooi stadje om lekker rustig te wandelen!

IMG_9058 (Kopie) IMG_9074 (Kopie) IMG_9066 (Kopie) IMG_9077 (Kopie) IMG_9083 (Kopie)

Daarna gingen we door naar Epidaurus, het heiligdom van de Asclepios (halfgod van de geneeskunde). Allereerst bezochten we het archeologisch museum waar oude medische instrumenten te zien waren en beelden van Asclepios.

IMG_9088 (Kopie) IMG_9092 (Kopie)

Daarna bezochten we het theater van Epidaurus. Een prachtig vrijwel intact theater. Wij zijn helemaal naar boven gelopen en je hoorde mensen op de middenstip gewoon praten. Wat een akoestiek! Petra liet een muntje vallen en als je goed luisterde hoorde je dat zelfs ook!

IMG_9101 (Kopie) IMG_9105 (Kopie)

Daarna gingen we door naar de schatkamer van Atreus. Dit is een tholos (of bijenkorfgraf). Wat een ingenieuze manier van bouwen, er was zelfs gedacht aan eventuele aardbevingen door een grote latei boven de ingang te leggen. De latei weegt 120 ton!

IMG_9115 (Kopie) IMG_9122 (Kopie)

Vervolgens reden we een stukje verder naar de koningsburcht van Mycene. Hier was onder andere de beroemde Leeuwenpoort te vinden. Dit zou de poort zijn waar Agamenmon onderdoor is gereden na zijn overwinning in Troje. Ook hebben we het Archeologisch museum van Mycene bezocht met onder andere een kopie van het gouden masker van Agamenmon en potten, vazen, beeldjes, muurschilderingen en sieraden gevonden bij de opgravingen in Mycene.

IMG_9110 (Kopie) IMG_9139 (Kopie) IMG_9143 (Kopie) IMG_9154 (Kopie) IMG_9156 (Kopie)

Daarna keerden we terug naar Tolo, waar we nog even konden relaxen aan het strand.

IMG_9157 (Kopie) IMG_9159 (Kopie)
Dinsdag 14 oktober
Vandaag was het de beurt aan een ander tijdperk van de Griekse oudheid: het byzanthijnse. We bezoeken de byzanthijnse spookstad Mistrás. Hier zijn we naar de Mítrópolis geweest, de kathedraal gewijd aan de heilige Demetrios. Op de vloer van deze kathedraal was een marmeren dubbele adelaar te vinden, een symbool van de keizers van Byzantium. We zijn helemaal omhoog gelopen naar het paleis van de Despoten van Achaía en daarna weer afgedaald richitng het Pantanassa klooster en de benedenstad. Het was een mooie wandeling in een mooie oude omgeving!

IMG_9169 (Kopie) IMG_9170 (Kopie) IMG_9175 (Kopie) IMG_9185 (Kopie) IMG_9191 (Kopie) IMG_9194 (Kopie) IMG_9209 (Kopie) IMG_9214 (Kopie) IMG_9218 (Kopie)

Aangekomen bij het hotel van de nacht mochten we een kijkje nemen in de Griekse keuken. We kregen een demonstratie (onder het genot van een ouzo) van het bereiden van twee gerechten: courgettetaart in filodeeg en giouvetsi. Daarna mochten we het opeten, het was heerlijk!

IMG_9258 (Kopie) IMG_9259 (Kopie)

Woensdag 15 oktober
Ook vandaag vertrokken we vroeg om de grote groepen voor te zijn in Olympia (want daar komen ook veel groepen vanaf cruiseschepen). Vandaag deed niet Petra ons gidsen maar een gids van Olympia zelf, een Nederlandse die al een tijdje in Griekenland woonde. Eerst bezochten we het archeologisch museum waar we onder andere de frontons van de tempel van Zeus zagen en het standbeeld van keizer Hadrianus.

IMG_9264 (Kopie) IMG_9270 (Kopie) IMG_9282 (Kopie)

Ook zagen we het overzicht van het terrein van Olympia. Maar toch is het best moeilijk voor te stellen hoe het hier vroeger uitgezien heeft…

IMG_0668 (Kopie)

Daarna bezochten we (de restanten) van Olympia. Als eerste de palaestra (boks en worstelschool) en daarna de Hera tempel. Dit was wel grappig, want de buitenste zuilenrij was oorspronkelijk van hout en dat werd geleidelijk aan vervangen de stenen zuilen. Omdat dat best duur is heeft dat een aantal eeuwen geduurd waardoor de zuilen dus verschillende stijlen hebben (want natuurlijk handig is voor archeologen en andere mensen geïnteresseerd in de oudheid). Ook hebben we de tempel van Zeus gezien, waar niet veel meer van over is en ook de plek waar het Olympisch vuur (door middel van zonlicht en spiegels) wordt ontstoken. Als laatste hebben we het stadion van Olympia gezien. De hardloopbaan van 600 voet, waarvan de start- en finishstrepen nog aanwezig zijn.

IMG_9290 (Kopie) IMG_9323 (Kopie) IMG_9298 (Kopie) IMG_9318 (Kopie) IMG_9312 (Kopie)

Na het bezoek aan Olympia gingen we door richting ons volgend hotel met onderweg nog wat mooie plaatjes.

IMG_9325 (Kopie) IMG_9329 (Kopie)

Donderdag 16 oktober
We zijn aangekomen in Delphi. Volgens de legende had Zeus aan weerszijden van de wereld twee adelaars losgelaten. De plaats waar ze elkaar waren tegengekomen (Delphi) was bepalend voor het middelpunt van de aarde. Dit middelpunt werd gemarkeerd met de omphalos (navel). We kregen eerst een rondleiding over de archeologische plek van Delphi. Er waren veel schathuizen te vinden (kleine gebouwtjes in de vorm van tempels waar kostbare geschenken ter ere van historische gebeurtenissen werden bewaard), maar alleen het schathuis van de Atheners is nog te zien. Ook is de zuilengang van de Atheners te zien, opgericht naar aanleiding van een beroemde overwinning. De buit hiervan is neergezet om iedereen te laten zien hoe sterk de Atheners waren.

IMG_9340 (Kopie) IMG_9332 (Kopie)

Ook is er nog een theater waar elke vier jaar de Pythische Spelen werden gehouden ter ere van de overwinning op de draak Python. Dit waren wedstrijden in muziek, poëzie en acteren en later ook atletiek en paardenrennen (in het stadion). Natuurlijk is in Delphi ook de tempel van Apollo te zien. Hier kon het orakel van Delphi worden geraadpleegd voor belangrijke beslissingen.

IMG_9354 (Kopie) IMG_9357 (Kopie) IMG_9366 (Kopie) IMG_9370 (Kopie)

In het archeologisch museum van Delphi konden we zien hoe het vroeger uitzag. Ook stonden er verschillende belangrijke beelden zoals de sphinx van Naxos. Deze stond oorspronkelijk op een 12,5 meter hoge zuil bij de tempel van Apollo. Deze zuil gaf de mensen van Naxos voorrang bij het orakel van Delphi. Ook is het standbeeld van de wagenmenner te zien, een bronzen beeld (wat vrij uniek is dat dat gevonden is).

IMG_9377 (Kopie) IMG_9385 (Kopie) IMG_9390 (Kopie) IMG_0709 (Kopie)

Dichtbij Delphi ligt het heiligdom van Athena Pronaia met de tholostempel. Dit is één van de meest gefotografeerde tempels van Griekenland, hoewel de functie ervan niet helemaal duidelijk is.

IMG_9394 (Kopie) IMG_9399 (Kopie)
Vrijdag 17 oktober
Gisteren hebben we na het bezoek aan Delphi een lange rit naar het binnenland van Griekenland gehad zodat we vandaag de beroemde Meteora kloosters kunnen bezoeken. We hebben een aantal fotostops gemaakt op weg naar de kloosters en we hebben het Groot Meteoron bezocht. Ook de andere kloosters hebben we mooi op de foto kunnen zetten. Wat liggen deze kloosters prachtig, ze gaan bijna helemaal op in de omgeving.

IMG_9469 (Kopie) IMG_9414 (Kopie) IMG_9441 (Kopie) IMG_9447 (Kopie) IMG_9450 (Kopie) IMG_9451 (Kopie) IMG_9462 (Kopie)

Na het bezoek aan de kloosters was het tijd om terug te rijden naar Athene. Onderweg hadden we nog een lunchstop in Kalambaka. Heel bijzonder, je kon de keuken inlopen en uitzoeken wat je wilde eten. Daarna kon je buiten op het terras genieten van het eten omringd door fluitende vogeltjes. Ook maken we nog een stop bij het monument van Leonidas en zijn 300 Spartanen bij Thermopylae.

IMG_9473 (Kopie) IMG_9487 (Kopie)

Vanavond nog 1 nachtje in het centrum van Athene. Waar we onder het genot van een metaxa en met uitzicht op de Akropolis nog even nagenieten van deze week die voorbij is gevlogen!