Ierland en Noord-Ierland

2 – 9 mei 2015

Nadat we in 2011 samen met Roel en Bart naar Zuid-Engeland zijn geweest was het hoog tijd om weer eens samen erop uit te trekken. De keus is gevallen op Ierland. Het originele plan was om zuid-Ierland te verkennen maar omdat we gebonden zijn aan de meivakantie en de vluchten naar Cork al vol zaten hebben we de plannen omgegooid en gaan we juist de andere kant verkennen. Het grootste gedeelte van de week zullen we doorbrengen in Noord-Ierland en we zullen afsluiten met een paar dagen Dublin. Het vluchtplan was ook nog een puzzel, maar nu hebben we de meest gunstige vluchttijden door vanaf Brussel op Dublin te vliegen (in de ochtend) en op 9 mei van Dublin weer terug op Amsterdam (in de avond). De globale route staat in het kaartje hieronder weergegeven.

Afbeelding1Route

Zaterdag 2 mei
We zijn goed aangekomen in Ierland. Vanaf Zaventem zijn we met Aer Lingus naar Dublin gevlogen. Daar hebben de auto opgehaald bij Thrifty (eentje die groot genoeg is voor ons vieren, maar waar wel al wat gebreken aan zaten). We hebben het getroffen, het is typisch Iers weer. Dat betekent regen, regen en nog eens regen. Het is maar goed dat we vandaag vooral gaan rijden want we blijven niet in Dublin, we gaan richting ons hotel in de buurt van Belfast. Voordat we daar aankomen hebben we onderweg wel wat stops gepland. Zo zijn we gestopt bij Old Mellifont Abbey (zoals de naam al zegt, een ruïne van een oude abdij). Door de regen zijn we niet heel lang daar geweest en hebben we alleen een korte fotostop gehouden.

IMG_0074 (Kopie) IMG_0073 (Kopie)

Daarna zijn we doorgereden naar Monasterboice. Dit is ook een oud klooster, maar het staat vooral bekend om zijn  grote Keltische kruizen op het kerkhof. Door de regen was er een grimmige sfeer, dat paste wel bij de plek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zondag 3 mei
Vandaag hebben we Belfast verkend. Ook vanochtend was het regenachtig, daarom hebben we eerst Titanic Belfast bezocht. Omdat we “early birds” waren hadden we nog korting ook (en het was nog best rustig in het museum). Het museum is gebouwd op de oude scheepswerf van Harland & Wolff, waar de Titanic (en natuurlijk ook andere schepen) gebouwd is. We hebben alle thema’s doorgelopen en ik moet zeggen, het is een erg mooi museum dat alles omtrent de bouw van de Titanic heel inzichtelijk maakt. We hebben ook nog op de werf gelopen waar ze de omtrek van de Titanic met lijnen hebben weergegeven, wat een groot schip moet dat zijn geweest! Daarna zijn we ook nog in de Titanic drawing rooms geweest, in deze ruimte zijn de tekeningen van de Titanic gemaakt en er hangen allemaal oude foto’s op van hoe het in die tijd uitzag. Erg indrukwekkend om te zien. Het gebouw zelf is nu in een slechte staat en er is sprake om het te gaan verbouwen en dat er een hotel in komt, dat is eigenlijk best wel zonde.

IMG_0120 (Kopie) IMG_0111 (Kopie) IMG_0126 (Kopie) IMG_0086 (Kopie) IMG_0098 (Kopie) IMG_0079 (Kopie) IMG_0136 (Kopie) IMG_0116 (Kopie)

Na het bezoek aan het museum hebben we een hop on/hop off bustoer gedaan door de stad. Hierbij zijn we langs het parlement gebouw (stormont) van Noord-Ierland gereden. Maar ook langs de beroemde murals van Shankill Road. Daarnaast hebben we nog Queens University en het stadhuis gezien. Er zit heel veel geschiedenis in deze stad, vroeger was het helemaal geen goed idee om hier een weekendje naartoe te gaan maar ze zijn langzaam aan het werken om het imago te verbeteren. Onder andere door de bouw van het Titanic museum, maar toch hangt er in straten rondom de vredesmuur nog steeds een rare sfeer. Het hek dat de katholieken en de protestanten scheidt gaat blijkbaar ook nog steeds dicht, toch apart.

IMG_0153 (Kopie) IMG_0149 (Kopie) IMG_0164 (Kopie) IMG_0159 (Kopie)

Daarna hebben we nog wat door de stad gelopen voordat er weer een hevige bui losbarstte.

IMG_0175 (Kopie) IMG_0204 (Kopie)

Maandag 4 mei
Tijd om Belfast te verlaten. Vandaag is het heerlijk weer, wat een verschil met de eerdere dagen! Onze eerste stop is dan ook een strand: Browns Bay op het schiereiland Islandmagee. Niet dat het warm genoeg is om het water in te gaan, maar de omgeving is prachtig!
IMG_0222 (Kopie) IMG_0221 (Kopie)

Daarna zijn we door gegaan naar Slemish Mountain. Dit zou de berg zijn waarop de heilige Sint Patrick schapen heeft gehoed toen hij nog kind was. Het beklimmen van de berg is dan ook een soort bedevaart.

IMG_0232 (Kopie) IMG_0242 (Kopie)

Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt naar een aantal watervallen in Glenariff Forest Park.

IMG_0247 (Kopie) IMG_0253 (Kopie) IMG_0285 (Kopie)

Via Ballycastle, waar een mooi standbeeld staat van de children of Lir kwamen we bij ons hotel. Omdat het zo’n goed weer was besloten we om vandaag ook nog de attractie van Noord-Ierland te bezoeken: de Giants Causeway. Volgens de legende is deze ontstaan doordat de Ierse reus Finn McCool een pad door zee aanlegde naar Schotland om met zijn Schotse tegenhanger te vechten. Maar toen Finn in Schotland kwam zag hij dat zijn tegenstander veel groter was dan hemzelf en vlucht hij terug naar Ierland waar hij aan zijn vrouw vraagt om hem als baby te vermommen. Wanneer zijn tegenstander in Ierland komt en ziet dat de baby erg groot is, neemt hij aan dat de vader nog vele malen groter en sterker is en vlucht hij terug naar Schotland. Door zijn vlucht vernielt hij het pad dat Finn gemaakt en alleen het begin en einde blijven bestaan. Dat is natuurlijk een mooi verhaal en de audioguide vertelt ons nog wat meer verhalen over de oma van Finn en zijn orgel en laarzen. Je ziet het wel in het landschap wanneer je het wilt zien. De Giants Causeway zijn eigenlijk “gewoon” basaltzuilen (heel veel basaltzuilen) die miljoenen jaren oud zijn.

IMG_0296 (Kopie) IMG_0319 (Kopie) IMG_0325 (Kopie) IMG_0315 (Kopie)

Op de terugweg naar het hotel stoppen we nog even bij de ruïne van Dunseverick Castle en ook bij Ballintoy Harbour waar de zon net prachtig ondergaat. Deze haven is gebruikt in de serie Game of Thrones en dat promoten ze hier dan ook goed (de serie wordt grotendeels in Noord-Ierland opgenomen, wat erg goed is voor het toerisme hier).

IMG_0341 (Kopie) IMG_0345 (Kopie) IMG_0342 (Kopie)

Dinsdag 5 mei
De regen is helaas weer terug. Onze eerste stop vandaag was “The Dark Hedges”, ook zo’n weg die veel gebruikt wordt in films. Hij was op het moment nog niet helemaal dichtgegroeid maar ik kan me voorstellen dat het behoorlijk donker is wanneer de bomen een dak boven je hoofd vormen.

IMG_0359 (Kopie)

Vervolgens zijn we naar de Carrick-A-Rede Rope bridge gegaan. Door het slechte weer was er bijna niemand bij deze normaal erg populaire attractie. Het maakte het natuurlijk ook erg spannend om de touwbrug over te gaan want het waaide behoorlijk hard. Toch zijn we allemaal naar de overkant (en weer terug) geraakt. Het was een leuke ervaring!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daarna was het tijd om nog een paar historische sites te bekijken: Dunluce Castle en Mussenden Temple (ofja het strand bij de tempel).

IMG_0371 (Kopie) IMG_0386 (Kopie)

Het weer werd er niet beter op dus het was maar goed dat we rest van de dag binnen zaten. We hebben namelijk een rondleiding gedaan bij Bushmills distillery. Waar natuurlijk ook een proeverij bij hoorde!

IMG_0392 (Kopie) IMG_0393 (Kopie)

Woensdag 6 mei
Vandaag was een reisdag. We hebben ’s ochtends nog een wandeling gemaakt in Roe Valley Country Park en in de middag hebben we het Fermanagh County Museum en Inniskillings museum bezocht.

IMG_0402 (Kopie) IMG_0417 (Kopie) IMG_0409 (Kopie) IMG_0422 (Kopie) IMG_0441 (Kopie) IMG_0438 (Kopie) IMG_0425 (Kopie)

Donderdag 7 mei
De zon is weer terug! We beginnen de dag met een wandeling naar een waterval die dichtbij ons hotel ligt: de Tullydermot Falls.

IMG_0449 (Kopie)
Vervolgens rijden we door naar Drumlane Abbey. Ook hier zijn weer Keltische kruizen te vinden.

IMG_0460 (Kopie) IMG_0470 (Kopie) IMG_0471 (Kopie)

Volgende stop is een andere abdij: Fore abbey. Door het prachtige weer (blauwe lucht en groen gras) ziet deze ruïne er erg mooi uit.

IMG_0495 (Kopie) IMG_0485 (Kopie)

Laatste stops zijn bij twee kastelen: Trim Castle (gebruikt bij de films Braveheart) en Tullynally Castle.

IMG_0514 (Kopie) IMG_0506 (Kopie)

Eenmaal in Dublin aangekomen hebben Antoine en ik de auto teruggebracht naar het vliegveld en zijn we met de bus weer teruggekomen naar ons hotel dat aan de uitgaansweg van Dublin ligt.

Vrijdag 8 mei
Tijd om Dublin te verkennen met een hop on/hop off tour. Het slechte weer is helaas weer teruggekeerd dus het is maar goed dat we een groot gedeelte van de tijd in de bus zitten.

IMG_0534 (Kopie) IMG_0522 (Kopie) IMG_0652 (Kopie)

We bezoeken Saint Patrick’s Cathedral en buiten begint het inmiddels nog harder te regenen.

IMG_0575 (Kopie) IMG_0553 (Kopie) IMG_0561 (Kopie) IMG_0570 (Kopie)

Daarom besluiten we om ook de Guiness Storehouse te bezoeken, het museum/attractiepark voor het bier van Ierland: Guiness. Normaal gezien heb je op de bovenste etage een mooi uitzicht over de stad maar dat was helaas vandaag niet het geval.

IMG_0612 (Kopie) IMG_0598 (Kopie) IMG_0584 (Kopie) IMG_0591 (Kopie) IMG_0582 (Kopie)

Zaterdag 9 mei
Het is weer tijd om naar huis te gaan, maar niet voordat we nog een korte wandeling hebben gemaakt naar het gedeelte van Dublin waar we nog niet zijn geweest. Hier zijn we onder andere het monument voor de hongersnood in Ierland.

IMG_0620 (Kopie)
Vervolgens hebben we nog een wandeling gedaan met Free Walking Tours Dublin. We hadden Richie als gids en die was erg enthousiast over zijn stad. Helaas hebben we de wandeling niet helemaal kunnen afmaken omdat we naar het vliegveld moesten om onze vlucht te maken.

IMG_0632 (Kopie) IMG_0646 (Kopie) IMG_0649 (Kopie)