Italië

Italië – Bella Italia: 21 juli – 1 augustus 2008

Onze eerste grote reis met zijn tweetjes. Ofja met zijn tweetjes, het is een busgroepreis van 10 dagen langs de hoogtepunten van Italië georganiseerd door SRC cultuurvakanties (met een bus van OAD reizen) in gezelschap van zo’n 20 andere mensen.

Maandag 21 juli en dinsdag 22 juli
Vandaag begint onze reis naar het zuiden van Europa. We worden in Sittard opgehaald met een servicebus waarmee we naar Keulen worden gebracht. Hier stond “onze” bus al op ons te wachten en maken we kennis met onze reisleidster Leny Boerstra en chauffeur Kees. We rijden via Duitsland naar onze eerste overnachtingsplek in Lahr. De volgende dag rijden we via Zwitserland en de Gotthardtunnel naar Italië. Nadat we door de tunnel waren werd het weer veel beter. Van tevoren regende het best hard, maar daarna was het zonnig en warm!

Woensdag 23 juli
Onze eerste excursiedag brengt ons eerst naar het veld der Wonderen in Pisa. Op dit veld zijn vier marmeren monumenten te vinden, waarvan de scheve toren de bekendste is. Deze toren is eigenlijk een klokkentoren van de dom.

Als eerste bezoeken we de dom waar Leny ons uitleg geeft over de stijlen die zijn terug te vinden in de kerk. Één van de mooiste dingen was de preekstoel gemaakt door Giovanni Pisano. De buitenkant van de dom was ook erg indrukwekkend. De deuren waren van brons en boven elke deur was een christelijke afbeelding te zien. Vervolgens hebben we het baptisterium bezocht. Dit is het hoogste gebouw van het veld. We zijn even met de trap naar boven gelopen waardoor we een mooi uitzicht hadden op de voorkant van de dom.

Als laatste bezochten we de begraafplaats (camposanto). De wanden hiervan zaten eigenlijk vol met fresco’s maar die zijn tijdens bombardementen tijdens de tweede wereldoorlog verwoest. In een aparte hal konden we enkele fresco’s zien waaraan restauratiewerkzaamheden waren geweest.

Na het bezoek aan Pisa reden we door naar Monte Carlo waar een Toscaanse lunch kregen, inclusief wijnproeven. Uiteraard begonnen we met pasta, daarna olijven, salami, kaas, tomaten etc. Het smaakte allemaal zeer goed! Na de lunch kregen we een rondleiding over de mooi wijngaard van Fattoria Il Poggio.

Na de lunch reden we door naar Lucca, waar Leny ons een rondleiding gaf. Eerst kwamen we langs het standbeeld en ouderlijk huis van de componist Puccini. Hierna kwamen we bij de kerk San Michele, gebouwd op de plek waar vroeger het forum was. De voorgevel van de kerk is rijk versierd, maar omdat dat zoveel geld heeft gekost hebben ze kerk niet zo hoog kunnen maken als ze wilden. Ook hebben we de kathedraal St. Martin gezien, deze is asymmetrisch. Rekenfoutje omdat er geen rekening was gehouden met de campanile (klokkentoren) die er al stond. In het voorportaal van de kathedraal waren de 12 maanden van het jaar te zien. Na de rondleiding hadden we nog wat vrije tijd en hebben we de basilica di San Frediano bezocht, waar het lichaam van de heilige Zita te zien was.

In de avond hebben we nog een wandeling gemaakt in het plaatsje van ons hotel, Montecatini Terme. Op de berg ligt nog het stadje Montecatine Alto, waar je met een treintje naar toe kan. Wij kwamen vooral veel termen tegen, Italianen komen blijkbaar ook op doktersadvies naar stadjes als Montecatini.

Donderdag 24 juli
De tweede excursiedag gaan we per trein naar Florence, waar we gelijk de Santa Maria Novelle zagen. Een mooie kerk met een facade van wit en groen marmer en bronzen deuren. Hierna liepen we langs de kapel van de Medici (een rijke familie die een hele tijd de macht in Florence heeft gehad) en de San Lorenzo (familiekerk van de Medici).

Ook bezoeken we de prachtige dom van Florence met de beroemde koepel van Brunelleschi. De facade is prachtig, overal waar je kijkt zie je wat anders. Het baptisterium bij de dom bevat de deuren van het paradijs, gemaakt door Gilberti.

Onze volgende stop was het palazzo Vechio (het oude stadhuis). Op het plein zijn allemaal (replica’s van) beroemde standbeelden te zien, zoals het ruiterstandbeeld van één van de Medici en de David van Michelangelo en de fontein van Neptunus. De Florentijnen zijn er blijkbaar niet zo blij mee, ze noemen het de dikke witte.

Vervolgens lopen we naar de Ponte Vecchio (oude brug) langs de rivier de Arno. Op de brug bevinden zich alleen sieraadwinkeltjes. Eerst waren het viswinkeltjes maar die werden verboden door de Medici vanwege de stankoverlast. In de buurt van de Ponte Vecchio eten we een heerlijke pizza als lunch. Daarna bezoeken we de Santa Croce, waarin veel bekende mensen begraven zijn (Galileo Galilei en Michelangelo).

In Montecatini zijn we nog even naar de termen gelopen maar helaas gingen die net sluiten.

Vrijdag 25 juli
We nemen afscheid van Montecatini en vertrekken naar ons volgend hotel in Fiuggi met onderweg een tussenstop in Siena. De piazza del Campo (in de vorm van een schelp) is één van de belangrijkste pleinen van Siena. Hier worden elk jaar paardenwedstrijden gehouden. Op het plein is ook het Palazzo Publico (museum), de fonte Gaia en de 102 meter hoge Torre del Mangia te zien. Ik bezoek het museum en Antoine beklimt de toren voor een prachtig uitzicht over de stad. We bezoeken ook de dom van Siena, met prachtige fresco’s. Een andere belangrijke kerk in Siena was de Basilica de San Domenico waar zich het hoofd bevindt van de heilige Catherina van Siena (zij heeft ervoor gezorgd dat de paus is teruggekeerd uit Frankrijk).

Zaterdag 26 juli
Vandaag gaan we per metro naar Rome, waar we uitstappen bij het Colosseum. We zijn er niet naar binnen gegaan want er stond een enorme rij. Tijdens de wandeling door Rome komen we langs de triomfboog van Constantijn, gemaakt in de tijd dat kunstenaars oude beelden pakte en daar het hoofd van Constantijn opzette.

We lopen verder langs het Forum Romanum en bezoeken het kerkje Santi Cosma e Damiano. Vanuit deze kerk zag je een lager gelegen kerkje uit de oudheid. Alles lag vroeger veel lager, of zoals Leny het zei dat is de stof der tijd.

Vervolgens kwamen we aan op het Capitool (1 van de 7 heuvels waar Rome op gebouwd is) met het standbeeld van Marcus Aurelius en het stervormige plein van Michelangelo. Boven aan de trap staan Castor en Pollux en onderaan twee leeuwen, uit hun mond kwam wijn wanneer er een nieuwe keizer was. Ook zagen we de zuil van Trajanus met scenes uit oorlogen.

Hierna bezochten we het monument voor Vittorio Emanuele II met de bewaakte vlam van de onbekende soldaat en het hele grote ruiterstandbeeld.

Ook bezochten we de Santa Maria Sopra Minerva, waar zich het lichaam van de heilige Catherina bevindt. Ook staat er een olifantje van Bernini. Vervolgens bezoeken we het Pantheon met daarin graven van Raphael en Vittorio Emanuele.

Daarna door naar de Piazza Navona met de Fontaana dei Quattro Fiumi (die in de steigers stond), fontein van de Moor en de kerk ontworpen door Bernini.

Ook bezochten we het kerkje van Saint Ignazio met op het plein net een decor van een musical. De binnenkant van de kerk is ook bijzonder, omdat er geen echte koepel op de kerk kon hebben ze er een geschilderd die net echt lijkt. Als laatste bezoeken we de Trevi fontein en de Spaanse trappen.

Zondag 27 juli
Weer terug naar Rome. Maar vandaag bezoeken we vaticaanstad. Hoewel het zondag is, was ‘papa’ helaas op vakantie dus hebben we hem niet gezien. Omdat de Vaticaanse musea op zondag gratis zijn, was het heel druk en zijn we daar dan ook niet naar binnen gegaan. Het Sint Pietersplein is heel indrukwekken, met de ‘armen van de kerk’ die je ontvangen. De facade van de kerk is ook heel groot. Er kunnen 65.000 mensen in de Sint Pieter, die wij ook bezocht hebben. We hebben hier de heilige deuren gezien die allen in jubileumjaren of bij bijzondere gelegenheden opengaan. van de achterkant zijn deze dicht gemetseld. Ook waren er veel belangrijke kunstwerken te zien: de Pieta van Michelangelo en de balakijn van Bernini (gemaakt met het brons van het dak van het Pantheon). We hebben ook de koepel beklommen. Deze is iets kleiner dan de koepel van het Pantheon, dat heeft Michelangelo uit respect gedaan voor de makers van het Pantheon. Vanaf de koepel hadden we een prachtig uitzicht over Rome.

Maandag 28 juli
Vandaag bezoeken we Pompeii. Na 2,5 uur rijden kwamen we rond het middaguur aan. Het was heel warm maar zeer indrukwekkend. We kregen een rondleiding van Mariet, een Nederlandse vrouw die al meer dan 20 jaar in Pompeii woont. Zij was heel goed in verhalen vertellen en de 2 uur in de warme zon waren zo voorbij. Ze vertelde ons over de dingen die je zag die tegenwoordig ook nog voorkomen (b.v. voetpaden). Je loopt in Pompeii in de volle zon, want van alle zuilengangen die er vroeger gestaan zouden hebben is niet veel meer over. De zuilen zijn meegenomen door de eerste opgravers en hergebruikt. Er worden veel spullen tentoongesteld die gevonden zijn, waaronder ook versteende mensen en dieren. Mariet verteld ons over de kleinste details. Zoals bij een drinkfontein waaraan je zag er meer rechtshandigen waren dan linkshandigen omdat rechts het meest uitgeslepen was. Er was zelfs een bakkerij met molenstenen en een oven waarin nog brood gevonden was. We sloten de dag af met een echte Napolitaanse pizza, de pizza Margarita.

Dinsdag 29 juli
Vandaag was vooral een reisdag om van Fiuggi naar Lido di Jesolo te komen. Onderweg zijn we gestopt in Ravenna om de San Vitale en het mausoleum van Galla Pallacide te bezoeken. In Lido di Jesolo bleek ons hotel vlakbij het strand te liggen, dus hebben we even een duik genomen.

Woensdag 30 juli
Onze laatste dag in Italië brengen we door in Venetië, waar we eerste een lagunetocht naar enkele eilandjes maken. Eerste bezoeken we Burano, met zijn felgekleurde huisjes en scheve toren. De volgende stop was Terchello, waar eigenlijk alleen een kerk was. Terchello was het eerste bevolkt toen de eilanden bevolkt werden, maar er zij nnu nog 15 bewoners over. De laatste stop was Murano, bekend om zijn glasblaaskunst waar we ook een demonstratie van hebben bezocht.

Na de lagunetocht kwamen we aan in Venetië, waar we als eerste de San Marco basiliek zagen. Ook de andere toeristische attracties zoals de brug der Zuchten en de Rialtobrug hebben we bezocht. Aan de overzijde van de Rialtobrug was het veel rustiger in vergelijking met de drukke San Marco kant.