Schotland

16 – 26 augustus 2010

We hebben gekozen om deze vakantie weer een groepsreis te doen. Dit keer gaan we naar Schotland met OAD reizen!

Maandag 16 augustus
Onze vakantie begon wanneer we rond half 4 werden opgepikt door een OAD bus op het station van Amsterdam Sloterdijk. De bus reed vervolgens naar de haven van IJmuiden waar we konden inchecken en door de paspoortcontrole moeten. Daarna mochten we de boot betreden. De veerboot is van DFDS Seaways (M.s. Princess of Norway). Wij hebben een buitenhut op het vierde dek. De boot voer weg uit IJmuiden rond kwart voor zes en rond half zeven konden we aan het avondeten beginnen (buffet). Nadat we de haven waren uitgevaren werd het heel mistig en dat klaarde pas weer op toen we de volgende dag in Newcastle aankwamen.

IMG_4626 (Kopie) IMG_4644 (Kopie) IMG_4648 (Kopie)

Dinsdag 17 augustus
De boot kwam rond 10:00 aan in de haven van Newcastle upon Tyne. Ook hier was weer een strenge paspoortcontrole waardoor het even duurde voordat iedereen van de boot af was.

IMG_4652 - kopie (Kopie) IMG_4656 - kopie (Kopie)

Voordat we naar Schotland gingen, zijn we eerst nog door Noord-Engeland gereden. We zijn langs de restanten van de muur van Hadrianus gereden en zijn uiteindelijk gestopt bij een oud Romeins fort (Housesteads Roman Fort).

IMG_4663 (Kopie) IMG_4665 (Kopie) IMG_4660 (Kopie)

Daarna reden we door naar Carter Bar, een bergpas op de grens tussen Schotland en Engeland. Hier werden we verwelkomd door een doedelzakspeler.

IMG_4670 (Kopie) IMG_4675 (Kopie)

Onze eerste stop in Schotland was het plaatsje Jedburgh. Hier hebben we rustig kunnen rondwandelen. We hebben onder andere de abdij, het kasteel en huis waar Queen Mary heeft gelogeerd bezocht. Na het bezoek aan Jedburg zijn we doorgereden naar het plaatsje Melrose, waar we ook nog een abdij hebben gezien.

IMG_4681 (Kopie) IMG_4682 (Kopie) IMG_4690 (Kopie) IMG_4697 (Kopie) IMG_4700 (Kopie) IMG_4705 (Kopie)

Ons hotel ligt in Symington, tussen Glasgow en Edinburgh, in een landelijk gebied.

IMG_4767 (Kopie)

Woensdag 18 augustus
De bus vertrok om half 9 vanuit ons hotel in Symington naar Edinburgh. Na een korte stadsrondrit zijn we eerst naar het havengebied Leath gereden waar het voormalig koninklijk jacht “Britannia” lag.

IMG_4711 (Kopie) IMG_4714 (Kopie)

Daarna mochten we zelf rondlopen in Edinburgh. Onze ontmoetingsplek was het standbeeldje van Bobby, ook wel ‘Greyfriars Bobby” genoemd. Het hondje Bobby sliep op het graf van zijn overleden baasje en kreeg van eten van de eigenaar van het koffiehuis (waar nu een pub is) dichtbij het kerkhof. In Edinburgh was het Edinburgh festival gaande, waardoor het erg druk was, vooral op de Royal mile. We zijn via de Royal mile naar het Holyrood Palace gelopen en daarna via Princess strees weer terug richting Edinburgh Castle.

IMG_4719 (Kopie) IMG_4722 (Kopie) IMG_4730 (Kopie) IMG_4732 (Kopie) IMG_4733 (Kopie) IMG_4744 (Kopie) IMG_4747 (Kopie) IMG_4753 (Kopie) IMG_4754 (Kopie) IMG_4758 (Kopie) IMG_4759 (Kopie) IMG_4761 (Kopie)

Donderdag 19 augustus
Onze eerste stop van de dag was in het plaatsje Pitlochry. Het dorp is gebouwd in traditionele Victoriaanse stijl en ligt aan de rivier de Tummel. Hier is ook een dam gebouwd, waar een zalmtrap te vinden is (maar het was geen zalmseizoen).

IMG_4767 (Kopie) IMG_4772 (Kopie) IMG_4776 (Kopie) IMG_4779 (Kopie)

Na Pitlochry reden we door naar Blair Castle. Dit is een wit kasteel dat de zetel is van de graven en hertogen van Atholl. Wij zijn door het kasteel gelopen en vooral de entree was erg indrukwekkend: een kamer vol wapens (je mocht geen foto’s maken). In het landgoed om het kasteel bevindt zich de hoogste boom van Groot Brittannië.

IMG_4792 (Kopie) IMG_4805 (Kopie) IMG_4806 (Kopie)

Onze volgende stop was bij de kampioen sheepdog trainen Neil. Hij woonde op een boerderij waar hij 35 border collies en 2500 schapen had die hij voor een landlord beheerde. Hij liets ons zien hoe hij de honden de schapen naar zich toe liet brengen door middel van fluitsignalen. Zelfs een pup van 11 weken deed al mee. Hierna liet hij nog zien hoe hij de wol van de schapen knipte. In het voorjaar gebeurt dat meestal met een scheerapparaat maar omdat dat het te kort maakt voor de koude winter wordt het in het najaar alleen met een schaar gedaan. Hierna mochten wij de weeslammetjes melk geven en mochten we nog wat schattige puppies vasthouden die een paar dagen oud waren.

IMG_4827 (Kopie) IMG_4831 (Kopie) IMG_4842 (Kopie) IMG_4846 (Kopie) IMG_4851 (Kopie) IMG_4854 (Kopie) IMG_4871 (Kopie) IMG_4874 (Kopie) IMG_4876 (Kopie)

Toen we ’s avonds bij ons hotel in Nethybridge aankwamen zijn we nog een kleine wandeling gaan maken langs het riviertje de Nethy. Het was is heel bruin, dit komt omdat het veenwater is.

IMG_4889 (Kopie) IMG_4894 (Kopie)

Vrijdag 20 augustus
Deze dag reden we vanuit ons hotel de weg af langs het Caledonisch Kanaal: van Fort William tot Inverness. Maar eerst hadden we nog een stop bij de dam van Laggan. Deze dam is gevestigd in de rivier de Spean, ten zuidwesten van Loch Laggan.

IMG_4914 (Kopie) IMG_4916 (Kopie) IMG_4921 (Kopie)

We begonnen onze tocht langs het Caledonisch kanaal in Fort William. Hier was de eerste keer dat het echt regende, waarde we de hoogste berg van Schotland (Ben Nevis) niet konden zien door de mist. Hierna reden we door naar Fort Augustus, waar het nog steeds best hard regende, maar later klaarde het gelukkig op. In Fort Augustus gaat het kanaal over in het Loch Ness, waardoor een hoogteverschil overbrugt moet worden. Dat doen ze met behulp van zes sluizen.

IMG_4940 (Kopie) IMG_4946 (Kopie) IMG_4951 (Kopie) IMG_4955 (Kopie)

Onze volgende stop was langs het Loch Ness, wat natuurlijk vooral beroemd is om Nessie. Hier hebben we het official Loch Ness Monster Exhibition Centre in Dumnadrochit bezocht waar we in zes ruimtes vanalles over het monster te horen kregen. Ook zijn gestopt bij Urquhart Castle dat langs Loch Ness ligt.

IMG_4957 (Kopie) IMG_4969 (Kopie) IMG_4975 (Kopie) IMG_4977 (Kopie)

Zaterdag 21 augustus
De dag begon al gelijk om 10:00 met een bezoek aan whiskydistilleerderij GlenMorangie (= vallei en rust in Gaelic). We kregen over de geschiedenis van het bedrijf te horen en natuurlijk hoe whisky gemaakt wordt. Na de rondleiding mochten we ook van whisky proberen, namelijk de GlenMorangie Lasanta (warmte en passie in Gaelic), een whisky die eerst 10 jaar gerijpt wordt in Bourbon vaten en dan nog 2 jaar in een sherry vat.

IMG_4980 (Kopie) IMG_4992 (Kopie) IMG_5006 (Kopie) IMG_5010 (Kopie) IMG_5013 (Kopie) IMG_5020 (Kopie) IMG_5025 (Kopie)

Onze volgende stop was Dunrobin Castle, de zetel van de clan Sutherland. Ook hier zijn we door het kasteel gelopen en ook door de prachtige tuin die bij het kasteel hoort. In de tuin vond een roofvogelshow plaats, waar een zeer enthousiaste man ons vertelde over de havik, kerkuil en valk.

IMG_5030 (Kopie) IMG_5032 (Kopie) IMG_5044 (Kopie) IMG_5052 (Kopie) IMG_5054 (Kopie) IMG_5069 (Kopie) IMG_5074 (Kopie)

Op weg naar het noorderlijkste punt van Groot Brittannië kwamen we heel toevallig langs een plaatselijke Highland Games in Helmsdale. Dit was toch werkelijk prachtig om te zien: een echte doedelzakband, mensen die voor de jury doedelzak moesten spelen en dansen maar ook de zware events: kogelslingeren en boomstam werpen!

IMG_5090 - kopie (Kopie) IMG_5091 - kopie (Kopie) IMG_5095 - kopie (Kopie) IMG_5104 - kopie (Kopie) IMG_5120 (Kopie) IMG_5109 - kopie (Kopie)

En toen bereikte we het (bijna) noorderlijkste punt van het Britse vaste land: John o’ Groats, vernoemd naar een Nederlander (Jan de Groot) die het veerrecht had tussen Orkney eilanden en het vasteland. Deze eilanden zijn te zien vanuit het plaatsje, maar het waaide behoorlijk hard toen wij er waren.

IMG_5120 (Kopie) IMG_5125 (Kopie) IMG_5130 (Kopie)

Zondag 22 augustus
Vandaag zijn we een prachtige weg langs de noordkust gereden: het echte verlaten Schotland, eenbaanswegen met uitwijkplekjes, schapen op de weg, hier en daar een huisje, mooie bergen en veengebieden. We begonnen de dag met lichte regen maar dat klaarde al snel op, af en toe scheen de zon zelfs. We hebben veel fotostops gehouden tijdens de rit, de eerste al vrij snel na het vertrek.

IMG_5142 (Kopie) IMG_5137 (Kopie)

Onze koffiestop hielden we in een hotel in het plaatsje Bettyhill met een uitzicht op de prachtige Torrisdale baai.

IMG_5162 (Kopie)

En even verderop weer een fotostop bij een ander mooi plekje (zoals onze chauffeur ze steeds noemde)

IMG_5173 (Kopie) IMG_5174 (Kopie)

Onze volgende stop was in de buurt van de Rabbit Islands.
IMG_5184 (Kopie) IMG_5191 (Kopie)

Na een paar kilometer stopte de chauffeur ineens. Hij had een huisje gezien waar hij wel graag zou willen wonen met drie schaapjes. Tijd voor een fotostop dus.

IMG_5204 (Kopie) IMG_5202 (Kopie)

Na de lunch bezochten we de Smoo Cave.

IMG_5229 (Kopie) IMG_5233 (Kopie) IMG_5239 (Kopie) IMG_5240 (Kopie) IMG_5241 (Kopie) IMG_5249 (Kopie) IMG_5263 (Kopie) IMG_5278 (Kopie)

De volgende stop was een fotostop bij een visbaai. Hier zaten heel veel midgets, dus we bleven niet lang buiten de bus!

IMG_5291 (Kopie) IMG_5301 (Kopie)

Onze laatste stop van de dag was in Kylesku. Hier komen twee lochs samen tot Loch Cairnbawn.

IMG_5308 (Kopie) IMG_5309 (Kopie)

Ons hotel lag die avond in het mooie Ullapool. Na het eten zijn we nog even naar de haven gelopen waar twee zeehondjes in het water zwommen (Spotty en Sammy). Door het mooie avondlicht was er een prachtige weerspiegeling in het water.

IMG_5324 (Kopie) IMG_5353 (Kopie) IMG_5358 (Kopie)

Maandag 23 augustus
Dit werd een lange dag maar gelukkig wel met een aantal mooie fotostops. Waarvan de eerste was bij een mooi fjord.
IMG_5363 (Kopie)

Hierna reden we door naar de Inverewe Gardens, een botanische tuin.
IMG_5388 (Kopie) IMG_5389 (Kopie) IMG_5390 (Kopie) IMG_5400 (Kopie)

En toen kwamen we bij het meest gefotografeerde plekje van Schotland: Eilean Donan Castle.

IMG_5413 (Kopie)

Toen we wegreden bij Eilean Donan begon het opeens heel hard te regenen. Een gegeven moment stopte Edwin de bus en zei dat we ook eens het echte Schotland moesten meemaken en maar eens uit de bus moesten komen. Helaas voor hem kreeg hij maar enkele mensen mee uit de bus (waaronder ons), maar het was wel een mooi plekje!

IMG_5428 (Kopie)

Onze volgende stop was een noodzakelijk stop (Edwin mocht een half uur niet rijden) maar we kwamen dan ook net langs een mooie waterval.

IMG_5440 (Kopie) IMG_5441 (Kopie) IMG_5448 (Kopie) IMG_5454 (Kopie)

En de laatste stop van de deze lange dag (we waren pas om 20:00 bij het hotel) was bij Loch Lomond, waarvan we het liedje al de hele dag geoefend hadden.
IMG_5459 (Kopie) IMG_5460 (Kopie)

Dinsdag 24 augustus
Onze eerste en enige vrije dag deze vakantie. In de morgen regende het redelijk hard waardoor we weer even het echte Schotland konden meemaken maar in de middag brak de zon door en hebben we nog een fijn wandelingetje kunnen maken door het kleine stadje Drymen.

IMG_5470 (Kopie) IMG_5476 (Kopie) IMG_5480 (Kopie)

Woensdag 25 augustus
Dit was alweer onze laatste dag in Schotland. Vanuit het hotel in Drymen vertrokken we richting Glasgow waar een korte stop maakte bij het operagebouw met als bijnaam de armadillo. Naast het operagebouw konden ook nog het gebouw van BBCScotland zien en het Science Centre van Glasgow. Verder zagen we de mooie Clyde Arc, een brug over de rivier de Clyde die door Glasgow stroomt.

IMG_5483 (Kopie) IMG_5493 (Kopie) IMG_5495 (Kopie)

Toen kwamen we aan op het laatste plekje dat we bezochten in Schotland: het grensplaatsje Gretna Green. Dit werd populair als bestemming voor verliefde stelletjes om zonder toestemming te kunnen trouwen.

IMG_5503 (Kopie) IMG_5502 (Kopie)